Naghdoon

نقد و بررسی فیلم سریال انیمه و بازی

Naghdoon

نقد و بررسی فیلم سریال انیمه و بازی

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۲۰ ب.ظ

۰

نقد و بررسی بازی The Evil Withen

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۲۰ ب.ظ

برای مشاهده نقد و بررسی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

 

 

توضیح کلی : 9 سال بعد از آخرین ساخته شینجی میکامی یعنی RE4 حالا پدر سبک وحشت دوباره با ساخت بازی ترسناک سبک Survaivor Hrror خود بازگشته. TEW بازی هست که ویژگی های خاص خودش را دارد. راستش را بخواهید من خبر نداشتم که بازی را شینجی میکامی ساخته و فقط در ویترین فروشگاه ها میدیدمش و با کمی نگاه به تصویر روی جلدش از کنارش میگذشتم. تا اینکه فهمیدم بازی را شینجی میکامی ساخته و آن هم بعد از این همه مدت!! 

برای همین زود رفتم و بازی را گرفتم و تمامش هم کردم.

 

داستان :

داستان از جایی شروع میشه که سه نفر از اعضای پلیس در حال بازگشت از ماموریت خود هستن که بیسیم در مورد اتفاقات عجیب در مورد تیمارستان خبر میده. بعد شما روبه روی تیمارستان حاضر میشید. میرید جلو و وقتی سباستین (شخصیت اصلی) در رو باز میکنه بوی خون به مشامش میخوره به جلو میره و کشته هایی رو در گوشه کنار تیمارستان میبینه.
برای همین به سمت اتاق کنترل دوربین مخفی ها میره و اونجــا کشته شدن افراد رو نه به صورت معمولی بلکه بدست یک فرد عجیب اونهم در چند لحظه میبینه. در همون حین اون شخص که روویک نام داره پشت شما سبز میشه و بوم. وقتی سباستین بیدار میشه خودشو حلق آویز در دنیایی خون آلود میبینه. که یه صدای ساطور از فاصله ای نه چندان دور به گوش میرسه اینجاس که بایه نتیجه گیری سریع ادامه دادن و تلاش برای زنده موندن رو انتخاب میکنه. از اینجا ماجراجویی های اصلی سباستین شروع میشه. 
 
تحلیل :
بازی از نظر داستانی کمی کلیشه ای ساخت هشده ولی خوب از همون اول زود خودشو از اون داستان تیمارستان کلیشه ای جدا میکنه. شینجی میکامی در این اثرش نمیخواد که شما رو با ترسوندن های مسسخره که در بازی های دیگه شاهدش میشید بترسونه مثل پریدن یهویی یه هیولا از ناکجا آباد رو سرتون!!!
 
 
بلکه حالا شینجی میکامی میخواد ترس رو در روان و مغزتون احساس کنید ت اجایی که حس ترس به نوک استخوان هاتونم برسه.
موسقی های بازی انصافا نقش خودشون رو در این زمینه به بهترین شکل ممکن ایفا میکنن.
وقتی در اون ابتدای بازی در سکانسی که برعکس آویزونتون کردن و صدای ساطور میاد موسیقی ای پخش میشه که روحتون هم از حسی مملو از ترس,انزجار,نفرت و سردرگمی پر میشه.
اولای بازی خیلــِی ترسناکه و واقعا حس یک Survaivor Hrror واقعی رو به آدم القا میکنه. در ابتدا شما اسلحه ای در اختیار ندارید و باید مخفی بشید,فرار کنید و بمیرید. به گفته خود شینجی میکامی شما در بازی باید چندبار بمیرید تا راهی برای فرار پیدا کنید. برای مثال در ابتدای بازی اره داری به دنبال شما راه میوفته و میخواد تیکه تیکتون کنه. حالا شما در کمدها و یا زیر تخت قایم میشید ولی خوب قایم شدن فقط کافی نیست و باید یه راهم برای فرار پیدا کنید تا از شر اون موجود ترسناک خطرناک راحت شید. اینجاست که باید تا عمق ترس برید و راه هایی که برای فرار مد نظر دارید رو امتحان کنید که خوب بالطبع باید چند بارهم بمیرید. گاهی بعد از مردن چندتا نظریه دیگه هم به ذهنتون میرسه که مثلا اگه از اون راه برم چی میشه؟؟! 
پس میبینیم که اوایل داستان واقعا ترسناکه اما خوب به تدریج مثل اکثر بازی های ترسناک امروزی بازی به سبک اکشن تمایل پیدا میکنه.
 
 
 
 
ولی خوب بازم اون حس ترس رو در خودش داره و داره اونو یدک میکشه. دیگر عنصر سازنده بازی گرافیک بازیه که تاثیری بسزا در زیبایی و گیم پلی بازی داره. TEW از نظر گرافیک هنری خارق العادس!!! با فضاهای کلاسیک و متنوع و جزئیات هنری فوق العادش زیبایی خاصی رو داره. در عوض از نظر گرافیک فنی اشکالات زیادی داره تا حدی که گاهی سباستین یا دشمنا میرن تو دیوار!!! یا فریم بازی دچار اختلال میشه در نقاط مختلف بازی!!!
همونطور که گفتم آهنگ های بازی خارق العادن و صداگزاری های شخصیت ها هم خیلی خوب کارشده. از نظر گیم پلی هم نگران نباشید گیم پلی خیلی عالی رو داره. یکی از جاهایی که به شخصه عاشقش بودم لحظه تعویض مکان به طرف بیمارستان بود. که اونوقت باید به طرف یک آینه میرفتید و با فشردن دکمه خاصی آینه میشکست و یک موزیک خااارق العاده که موهای تن آدمو سیخ میکرد پخش میشد.
 
 
این اثر شینجی میکامی هم از آپگریدها و اسلحه های متنوع کم و کاست نداشت و بازم اون آپگریدها هستن که نحوه انجامشون هم با تم بازی همخونی داره به شکلی که در بیمارستان و در یکی از اتاق هاش روی یه صندلی آهنی مینشستید و آپگرید هارو انجام میدادید. در بازی تکه های پازل یا کلیدهایی رو هم باید پیدا کنید که به وسیله اونا میتونید یه اسلحه و یا گلوله ها و آیتم هایی رو در قسمت پشتی بیمارستان پیدا کنید.
 
 
اگر RE4 رو بازی کردید حتما اون قسمتی که تو اتاقا سیو میکردیمو یادتونه همونجاهایی که یه آهنگ خاصی شروع به پخش شدن میکرد و خیالتون راحت بود که دیگه از زامبی و هیولا خبری نیست. اما در TEW هم این قسمت جاشو به بیمارستان داده جایی که هم سیواتونو میکنید هم آپگریداتون هم خیالتون از هیولاها در امانه.
 
 
یکی از نقاط منفی داستان نحوه روایت اونه که یکم گاهی اوقات گیج کننده و یا کسل کننده میشه. به گفته شینجی میکامی در ساخت بازی بیشتر از فیلم شاتر آیلند (Shutter Island) الهام گرفته. همچنین از RE4 و Silent Hill هم الهام گرفته شده برای مثال در بازی آدمک های معروف Silent Hill هم وجود داره.
 
 
از عواملی که در بازی باعث ترستون میشه غول ها یا همون هیولاهای بازی و همچنین شخصیت منفی اصلی بازی روویک هست. وقتی در قصر خانوادگی روویک در حال قدم زدن هستید و بیکباره آهنگ دلهره آور پخش میشه یه حسی بهتون میگه یه خبراییه تا اینکه یهو میبینین روویک با یه ضربه کشتتون!!!
یا وقتی در راهروهای تارک بازی دارید قدم میزنین و به یک اتاق تاریک میرسید سیاهی هایی رو در حال جوشیدن از وسط اتاق میبینین که به همراهشون صدای جیــغ چندتا زن و دختر در فضا پخش میشه و یه هیولا با چندتا دست بیرون میاد همونجاست که اگه تو آینه به خودتون نگاه کنید میبینید مثل گچ از ترس سفید شدید و داره دستتاتون میلرزه!!!!
 
 
از کله مکعبی ها هم نباید آسون گذر کرد که اومدنشون با خودشونه و رفتنشون با خدا!!!
 
 

در نهایت TEW که به فارسی شیطان درون میشه و در ژاپن با نام Psycho Break به معنی روان شکن می‌شناسند واقعا 

با روانتون بازی میکنه و ذهنتونو درگیر خودش میکنه. البته یکی از ایراداتش هم بهره ندادن به شخصیت پردازی شخصیت هاست. به 

طوری که حتی بعد از تموم کردن بازی چیز زیادی از حتی شخصیت اصلی نمیفهمیم چه بسا به شخصیت های دیگه!

درسته که TEW شاید ایراداتی هم داشته باشه ولی بازم ارزش بازی کردن رو حتما داره.

امتیاز نقدون : 8/10

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۷
Ali MBina

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی